HTML

Fagytűrő kerti növények

Fagytűrő kerti növények

Címkék

Friss topikok

  • dani231982: Kedves Zotya Papa! Van ilyen hagymája elado? Köszönettel: Kovács Dániel Somogyvámos (2021.05.17. 18:53) Cardiocrinum giganteum hagyma
  • dani231982: Kedves Zotya papa! Érdeklödni szeretnek jujuba csemetéje van e elado? Tisztelettel: Kovács Dániel (2021.04.26. 21:22) Virágok és termés
  • Zotya papa: @Baksa Anita: Kedves Anita! A leírtak alapján a fa fagykárt szenvedett. Valószínű,hogy az oltás al... (2018.06.21. 09:38) Diospyros kaki/datolyaszilva.
  • Andrea Fehérhegyi: Köszönöm a gyors vàlaszt!Ha mégis kivételt tenne és szàndékàban àll eladni a Manóból kérem feltétl... (2018.05.08. 11:52) Centaurea "Black Sprite"-Fekete búzavirág-Fekete manó
  • Zotya papa: @bbalintus: Kedves Bálint! Szerintem is ültesse ki. Ne vágja vissza ha megteheti akkor a vessző me... (2018.03.29. 20:12) Kivi szaporítása-fektetett vesszővel

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Yucca gloriosa robuszta

2009.11.21. 18:33 Zotya papa

 

Az 1700-as évek elején került Európába, Angliába először.Élőhelyei:Georgia és Virginia.Magyarországra először  az 1970-es évbe ,a Burgaszi arborétumból került be Dr Debreczy Zsolt által.A yucca nagyon mutatós , subtrópusi növény. Hazánk klímáját jól tűri.Fagyást nem tapsztaltam.Ültetés előtt ,kőzúzalékkal átkevert/sóder/földbe kissé  megemelt dombra ültetve, hogy a téli csapadék jól lefollyon.Törzset nevelő yuccák közé tartozik.Nálam  4 év után  virágzott először.A fiatal levelek meredeken felfelé állók, a régebbiek ívelten megtörés nélkül lehajlók.Így különleges formája van a növénynek.Szépségét kiemeli ha szoliterként van ültetve.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://novenykulonlegessegek.blog.hu/api/trackback/id/tr61542260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bzsuzsa 2010.04.11. 18:38:44

Kedves Zotya papa! Az Égerlevelü fanyarkával kapcsolatban keresgéltem a gogl-on és igy akadtam erre a lapra. Ahogy beleolvastam azt tapasztaltam, hogy mindenkinek segit és megosztja tapasztalatait a kérdezőkkel. Manapság ritkán
találkozunk olyan emberekkel, - sajnos - akik önzetlenül segitenek másoknak. Én is nagyon szeretem a növényeket - ha letörik egy hajtás, már szaporitom, és elajándékozom-és legszivesebben minden ujdonságot megvennék és elültetnék, de sajnos ehhez nem elég az én kertem.Két éve a Starlk kertészetből rendeltem egy Goji-bogyó fát, már tavaly szépen v olt rajta termés, csak sajnos ősszel megtámadta a lisztharmat, egyébként nagyon szép fa, 2-3 méteres hajtásaival olyan volt mint egy füzfa.Tavasszal visszametszettem .Az idén permeteznem kell, pedig ugy szeretnék olyan gyümölcsöt enni, ami mentesül a permetezéstől. Tavaly vásároltam Égerlevelü fanyarkát, nagyon tetszett a levele, gondoltam,hogy még diszfának is szép lesz, de nagy örömömre már vannak rajta virágrügyek. Ugy örülök neki, alig várom, hogy a termését is meglássam. Szeretném megkérdezni, hogy milyen izü a gyümölcse? Ezeken kivül vásároltam még Szibériai ginzeng-et, cserépbe ültettem, de valami baja volt, mert megbarnultak a levelei, igy kiültettem a kertbe, és örömömre már hajt. Gyüjtögetem a gyógynövényeket és fel is használom őket családom gyógyitására. Igy a pl. a Jiaogulanból rendszeresen főzöm a teát. Hát ennyit szerettem volna bemutatkozásként leirni, bár órákig tudnék a növényeimről irni és persze kérdezni is. Köszönöm, hogy elolvassa, és remélem, hogy nekem is fog válaszolni a felmerülő kérdéseimre. Üdvözlettel BZsuzsa

Zotya papa 2010.04.12. 19:39:16

@Bzsuzsa: Kedves Zsuzsa!
Köszöntöm a blogon és köszönöm a kedves szavakat.
Nekem is van Goji -bogyóm .Tavaly már termett pár szemet.Nagy jég volt nálam és szinte újból kellett nevelni.Valóban a lisztharmatra érzékeny.
Az égerlevelű fanyarka nagyon szereti a napot ez elsősorban a gyümölcsök beéréséhez kell.Bogyója 8-15mm nagyságú. Íze az áfonyához hasonlít. Sokoldalúan fellehet használni. Éréskor figyelni kell mert a madarak is szeretik és hamar leszüretelik.Nagy bokorrá nől, elég nehéz kisfát kialakítani belőle, akár 8 m-ig is megnőhet.Talajra nem igényes.Virágzáskor igen mutatós.Kezdetben nem igazán bőtermő. Őszi lombszine nagyon szép, télállósága kíváló.Nekem is volt a kertembe de mire bogyói beértek /kékesre színeződtek, tapintásra puha/sajnos a rigók mindig leszüretelték, helyem is kevés volt a számára ezért most egy kertészmérnők barátomat boldogítja.Tősarjakról jól szaporítható.Gyorsan nől.Jiaogulan nem tudom kiültette -e a szabadba vagy ,hogy neveli. Én próbaképpen 5 tövet kiültettem a szabadba. Kiváncsi voltam a télállóságára.Az idén bőven volt hideg és kemény mínuszok. Takarást nem kapott. Most tavasszal a lefagyott és elhalt indákat talajszinten levágtam.Legnagyobb meglepetésemre a talajból feltörve kihajtott. 4 hónapig ittam a teáját.Valóban nagyon jó gyógyhatású .
Üdvözlettel

Bzsuzsa 2010.04.15. 18:57:12

@Zotya papa: Kedves Zotya papa! Köszönöm a válaszát, egy kicsit megijesztett az égerlevelü fanyarka - várható - nagysága miatt, ugyanis ahová ültettem, az nem olyan nagy hely és nem tudom, hogy mi lesz vele? A várható gyümölcs nálunk is veszélybe lesz, ugyanis pár éve ültettem áfonyát és a gyümölcseit meg sem tudtuk kóstolni, mert lelegelték a rigók. A következő évben pedig el is pusztult, nem szerette a mi kötött talajunkat, hiába tettem alá tőzeget. A jiaogulant kb. két éve vettem, akkor kiültettem a kertbe, tettem mellé karót és próbáltam felfelé folyatni, de nem tetszett neki, igy később felfüggesztett cserépbe ültettem és abban szép volt, csak sajnos nyáron a szabadban, megtámadja valamilyen kártevő és a levelei befelé kancsarodnak. Egyébként nekem a földbe el is fagyott és nem hajtott ki, még szerencse, hogy cserépbe is ültettem és az bent megmaradt. Tavaly ősszel ültettem 4 függő cseréppel és - van egy kis üveges előterem - nagyon szépek, rendszeresen szedem és főzöm a teát. Rendeltem stiviát is - nyáron megszáritottam - és azzal édesitem a teát.Üdvözlettel: Bzsuza

Zotya papa 2010.04.15. 19:53:29

@Bzsuzsa: Kedves Zsuzsa!
A jiaogulan a tökfélék családjába tartozik és úgy kúszík a földön mint a tök.Nagy felületet képes beteríteni és ha jó mínőségű laza talajban van akkor az indái le is gyökereznek akár az eper.Így könnyen szaporítható és nagy mennyiségű levelet nevel. Ez saját tapasztalat. Gyanús volt nekem az a tanács ,hogy futtasuk fel valamire, holott nem csarodik illetve nincs kapaszkodó indája.Télen nálam is lefagy . Most nagyon szépen hajt kb 2 m2-en,meg sem lehet számolni, olyan sok hajtott ki .Lényeges a laza talaj, hogy a föld alatti gyökerek jól tudjanak terjedni.Én úgy védtem télen, hogy a legyörekezett indákat vékonyan befedtem /kb 2 cm/érett komposzttal, ami egy kicsit védte és így nem is fagyott ki.Próbálja meg így.Látom zavarta , így a plusszokat kimoderáltam.)

Bzsuzsa 2010.05.12. 13:41:57

Kedves Zotyapapa! Szeretnék tanácsot kérni Öntől, csüngóepret ültettem már tavaly - nagyon szépen termett egészen okt.-nov.-ig. Gulaszerüen ültettem a kert szegőként használt rönkök segitségével. Nagyon szépen néz ki és már tele van eprekkel, viszont megjelent a szárán a fekete és fehér tetü. Nem tudom, hogy mivel permetezzem, mert a mospilan, amit szoktam használni, az 14 napos várakozást ir elő. Különben sem szeretem permetezni ezeket a növényeket. Azért fordultam Önhöz, hogy esetlen nem-e tudna nekem emberbarát permetezőszert ajánlani.Üdvözlettel:Bzsuzsa

Zotya papa 2010.05.13. 18:53:46

@Bzsuzsa:
Kedves Zsuzsa!
Levéltetvek ellen van pár bioreceptem:
1.
1 kg friss vagy 15-20 dkg szárított csalánlevél. 24 óráig áztatni kell 10 l vízben .Utána leszűrjük ,higítás nélkül lehet permetezni. Mindig friss oldatot használjunk. Lehet felezni is az elkészítendő adagot. Attól függ mennyi permetlére van szükség.
2.
50 gramm timsót felodani 5 l vízben.
3.
Tudok a hagymahéj főzetről is. 10 percig főzni, de a pontos adagját nem tudom.Ki kéne kísérletezni.
Jó kertészkedést.

Bzsuzsa 2010.05.14. 17:40:36

@Zotya papa: Köszönöm szépen a biorecepteket, ki fogom próbálni, üdv. Bzsuzsa
süti beállítások módosítása